Anexa nr.1 la Decizia
Consiliului orăşenesc Glodeni nr.1/7_din 08.02.2024
R E G U L A M E N T U L
PRIVIND CONSTITUIREA ŞI FUNCŢIONAREA CONSILIULUI ORĂŞENESC GLODENI
Secțiunea I Dispoziții generale
Capitolul 1. Consiliul orășenesc Glodeni este organul reprezentativ al administratiei publice locale
- Consiliul orășenesc Glodeni (denumit in continuare” Consiliul ” ) este organul autorității reprezentative şi deliberative a populației orașului Glodeni și a satului Stîrcea ,
ales pentru rezolvarea problemelor de importanță locală.
- Consiliul este ales in conformitate cu Codul electoral prin alegeri libere, exercitate în baza unui vot universal, egal și direct, prin vot secret și liber exprimat.
- Consiliul îşi exercită mandatul de la data declarării ca legal constituit pînă la data constituirii legale a consiliului nou-ales.
- Consiliul este compus din 17
Capitolul 2. Utílizarea simbolurilor de stat și locale in activitățile Consiliului. Limba de lucru ale Consiliului
- In sala care găzduiește ședința consiliului se stabilesc atributele simbolurilor de stat ale Republicii Moldova, ale orașului Glodeni și ale localităților înfrățite . Nu este permisă plasarea perrnanentă în sala de conferințe a atributelor simbolurilor altor state şi asociații interstatale, la care Moldova nu este membră.
- Limba de lucru a Consiliului local și a comisülor consultative de specialitate și ale anunțurilor oficiale este limba română .
Capitolul 3. Temeiul juridic al activității Consiliului
7 Consiliul acționează pe baza Cartei Europene a Autoguvernării Locale, Constituției Republicii Moldova, Codului electoral nr.325 / 2022, Codului contravențional al Repubhcii Moldova nr. 218/ 2008, Codului Administrativ al Republicü Moldova nr. 116/ 2018, Legii RM nr. 435/2006 privind descentralizarea adininistradvă, Legü RM nr. 436/ 2006 privind adininistrația publică locală, Legü RM nr. 457/2003 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind constituirea şi funcționarea consîliìlor locale şi raionale, Legii RM nr. 768/ 2000 privind statutul aleasului local, Legii RM nr. 161 /2016 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, Legii RM nr. 100 /2017 privind actele normative, Legii RM 239/ 2008 privind transparența procesului decizional, Legii RM nr. 133 /2016 privind declararea averii şi a intereselor personale, Legii RM nr. 132 /2016 cu privire la Autoritatea Națională de Integritate, Hotărârii Guvemului RM nr. 967 /2016 „Cu privire la mecanismul de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional”, Hotărârii Comisiei Electorale Centrale a RM nr. 2514 /2019 „Privind aprobarea Regulamentului cu privire la procedura de ridicare şi validare a mandatelor de consilier”, Hotărârii Guvernului RM nr.
188 /2012 ”Privind paginile oficiale ale autorităţilor administraţiei publice în reţeaua Internet”, prezentului Regulament, alte acte normative ale Republicii Moldova și ale Consiliului.
Capitolul 4. Principiile de bază ale activității Consiliului
- Activitatea Consiliului se bazează pe principiile supremației dreptului și ale legalității, respectului cetățenilor care locuiesc în teritoriul Primăriei Glodeni , precum și pe baza unei discuții colective, libere, publice asupra intereselor și drepturilor locuitorilor, precum și a responsabilității față de alegători.
Capitolul 5. Statutul Regulamentului privind constituirea şi funcţionarea Consiliului orășenesc Glodeni
- Regulamentul privind constituirea și funcționarea consiliului (denumit în continuare ” Regulamentul ” ) este aprobat de Consiliu în conformitate cu cerințele legislației în vigoare și este un act normativ.
- Regulamentul reglementează procesul de lucru, procesul decizional al Consiliului, determină procedura de pregătire și procedura de desfășurare a ședințelor Consiliului.
- Regulamentul prezent este obligatoriu pentru executare de către toți consilierii Consiliului și funcționarii administrației publice locale.
- Decizia de modificare a Regulamentului se aprobă la ședința Consiliului prin vot deschis și intră în vigoare din momentul includerii ei în Registrul de stat al actelor locale sau la data indicată în textul deciziei, care nu poate preceda data includerii acesteia în Registrul de stat al actelor locale.
T i t l u l I
Constituirea Consiliului orăşenesc Glodeni
Capitolul I
Modul de constituire al Consiliului orăşenesc Glodeni
- Prima şedinţă (de constituire) a consiliului local se convoacă, în condiţiile Legii privind administraţia publică locală, în termen de 20 de zile de la data validării mandatelor de
Consiliul local este legal constituit dacă sînt validate mandatele a cel puţin două treimi din numărul de consilieri.
Convocarea consilierilor consiliului local în prima şedinţă (de constituire) a consiliului se face prin hotărîre a consiliului electoral de circumscripţie.
Prima şedinţă a consiliului local este deliberativă dacă la ea participă cel puţin două treimi din numărul consilierilor aleşi. În cazul în care această majoritate nu poate fi asigurată, şedinţa se ţine peste 3 zile, respectîndu-se aceleaşi condiţii. Dacă nici la a doua convocare şedinţa nu este deliberativă, se procedează la o nouă convocare, peste 3 zile. La această nouă, a treia convocare, şedinţa este deliberativă dacă se asigură prezenţa majorităţii consilierilor aleşi. În situaţia în care, din cauza absenţei nemotivate a consilierilor, consiliul nu poate fi convocat şi de această dată, el se consideră dizolvat de drept.
Lucrările primei şedinţe (de constituire) sînt conduse de cel mai în vîrstă consilier, asistat de 1 sau 2 dintre cei mai tineri consilieri prezenţi la şedinţă.
La prima şedinţă (de constituire) a consiliului participă şi reprezentantul consiliului electoral de circumscripţie.
- Reprezentantul consiliului electoral de circumscripție aduce la cunoștința consilierilor hotărârea privind atribuirea mandatelor de consilier din circumscripția respectivă.
- După constituirea legală a consiliului local, consilierii formează fracţiuni, alianţe,
blocuri.
Fracţiunea constă din cel puţin 3 consilieri.
Fracţiunile se constituie, de regulă, la prima şedinţă (de constituire) a consiliului, în
bază de liste ale partidelor, organizaţiilor social-politice şi blocurilor electorale. Constituirea fracţiunii se consemnează într-un proces-verbal. Procesul-verbal şi declaraţia cu privire la constituirea fracţiunii se transmit preşedintelui şedinţei pentru a fi anexate la procesul-verbal al şedinţei consiliului.
Consilierii din partea partidelor, organizaţiilor social-politice şi blocurilor electorale care nu au întrunit numărul necesar pentru a constitui o fracţiune, precum şi consilierii independenţi se pot reuni pentru a constitui o fracţiune sau se pot afilia altor fracţiuni.
Fracţiunile constituite îşi aleg organele de conducere sau conducătorii.
Alianţele şi blocurile se constituie din mai multe fracţiuni şi din consilierii independenţi, după constituirea fracţiunilor. Constituirea alianţelor şi blocurilor se consemnează într-un proces-verbal. Procesul-verbal şi declaraţia cu privire la constituirea alianţei sau blocului se anexează la procesul-verbal al şedinţei consiliului în cadrul căreia este anunţată constituirea acestora.
- După validarea mandatului primarului, consiliul orășenesc alege în funcția de viceprimar orice persoană, inclusiv din rândul consilierilor.
Candidatura pentru funcţia de viceprimar (viceprimari) se propune de către primar după consultarea fracţiunilor.
Alegerea viceprimarului (viceprimarilor) se efectuează în condiţiile Legii privind administraţia publică locală.
(Viceprimarii sunt aleși la propunerea primarului, prin decizia consiliului, adoptată cu votul majorităţii consilierilor aleşi. În cazul în care proiectul de decizie privind alegerea în funcţia de viceprimar a candidaturii propuse este exclus de pe ordinea de zi la 2 şedinţe consecutive de către consiliu sau nu întruneşte numărul necesar de voturi la 2 şedinţe consecutive, primarul numeşte viceprimarul prin dispoziţie, care se aduce la cunoştinţa consiliului.)
Viceprimarul este eliberat din funcţie, la propunerea primarului, prin decizia consiliului, adoptată cu votul majorităţii consilierilor aleşi. În cazul în care proiectul de decizie privind eliberarea din funcţia de viceprimar este exclus de pe ordinea de zi la 2 şedinţe consecutive de către consiliu sau nu întruneşte numărul necesar de voturi la 2 şedinţe consecutive, primarul eliberează viceprimarul din funcţie prin dispoziţie, care se aduce la cunoştinţă consiliului.
- Secretarul consiliului orăşenesc este numit de consiliul respectiv, în temeiul concluziei comisiei de concurs pentru ocuparea funcţiei vacante de secretar, la prima şedinţă a consiliului, după anunţarea rezultatelor concursului organizat în conformitate cu legislaţia în vigoare, dacă funcția este vacantă.
Şefii de subdiviziuni, de servicii publice locale, de întreprinderi municipale din subordinea consiliului orăşenesc sînt desemnaţi prin decizie a consiliului, adoptată cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, la propunerea primarului, din rîndurile persoanelor care au cîştigat concursul pentru ocuparea funcţiei respective, organizat de comisia de concurs în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Destituirea din funcţie a conducătorilor nominalizaţi se face de către consiliu, la propunerea primarului oraşului sau a cel puţin unei treimi din numărul consilierilor aleşi, cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, în temeiurile şi modul stabilite de legislaţie.
- Comisia de concurs pentru ocuparea funcţiei respective se formează de către consiliul orăşenesc în baza Regulamentului cu privire la organizarea concursului pentru ocuparea funcţiei publice vacante în autorităţile publice, aprobat de Guvern.
Capitolul II
CONSTITUIREA ŞI FUNCŢIONAREA COMISIILOR CONSULTATIVE DE SPECIALITATE ALE CONSILIULUI
- După constituire, consiliul local formează comisii consultative de specialitate pentru principalele domenii de activitate:
- Comisia activități economico-financiare
- Comisia Învățămînt, sănătate publică, cultură, amenajare și protecție socială;
- Comisia drept și disciplină
- Domeniile de activitate în care se formează comisii de specialitate, denumirea acestora şi numărul de membri, care întotdeauna trebuie să fie impar, se stabilesc de către consiliul local, în funcţie de specificul şi necesităţile fiecărei unităţi administrativ-teritoriale. La decizia consiliului, comisia poate fi formată pentru mai multe domenii de activitate.
- Consiliul orăşenesc poate crea comisii şi grupuri de lucru ad-hoc pentru elucidarea diferitor chestiuni în limitele competenţelor sale.
- Comisiile de specialitate se formează pe întreaga durată de activitate a Membri ai acestora pot fi numai consilierii.
- Comisiile de specialitate sînt structuri de lucru consultative ale consiliilor şi sînt menite să asigure eficienţa activităţii lor. Comisiile de specialitate poartă răspundere în faţa consiliului şi sînt subordonate acestuia.
- Fiecare comisie de specialitate îşi alege, prin vot deschis al majorităţii membrilor săi, preşedintele şi secretarul său.
- Şedinţa comisiei de specialitate se convoacă de preşedintele acesteia, iar în absenţa lui – de secretarul comisiei. Comisiile se convoacă, ori de cîte ori este necesar, la decizia preşedintelui comisiei.
Şedinţa comisiei este deliberativă dacă la ea sînt prezenţi majoritatea membrilor comisiei.
Şedinţele comisiei, de regulă, sînt publice.
La şedinţa comisiei pot fi prezenţi, fără drept de vot, consilierii care nu sînt membri ai acestei comisii.
Comisia poate invita să participe la şedinţele sale specialişti din cadrul primăriei sau din afara acesteia. La şedinţele comisiei au dreptul să participe şi consilierii ale căror propuneri fac obiectul lucrărilor comisiei.
Comisia poate decide ca la unele dezbateri să fie prezente şi alte persoane interesate sau reprezentanţi ai mass-media.
- Membrii comisiei de specialitate sînt înştiinţaţi despre şedinţa acesteia de către preşedintele şi/sau secretarul comisiei, cu asistenţa secretarului consiliului.
- În exercitarea atribuţiilor, comisia de specialitate adoptă decizii cu votul deschis al majorităţii membrilor săi.
Deciziile comisiei au un caracter de recomandare pentru consiliul respectiv.
- Numărul locurilor care revin fiecărui grup de consilieri sau consilierilor independenţi în fiecare comisie de specialitate se stabileşte de către consiliul local în funcţie de ponderea acestora în cadrul consiliului.
Nominalizarea membrilor fiecărei comisii se face de fiecare fracţiune, iar a consilierilor independenţi – de către consiliu, avîndu-se în vedere, de regulă, pregătirea lor profesională şi domeniul de activitate a comisiei.
În funcţie de numărul membrilor consiliului şi numărul comisiilor de specialitate, un consilier poate face parte din 1-3 comisii, dintre care una este comisia de bază a acestuia.
- Comisia de specialitate are următoarele atribuţii principale:
- identifică şi examinează problemele din domeniul ei de activitate care necesită soluţionare de către consiliu;
- analizează proiectele de decizii ale consiliului şi prognozează consecinţele realizării acestora;
- întocmeşte avize asupra proiectelor de decizii privind problemele examinate, pe care le prezintă consiliului;
- se pronunţă asupra altor chestiuni remise comisiei spre avizare de către
Comisia de specialitate îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite prin regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului sau însărcinări date prin decizie a consiliului, dacă acestea ţin de domeniul de activitate a comisiei.
- Preşedintele comisiei de specialitate exercită următoarele atribuţii principale:
- reprezintă comisia în raporturile cu consiliul şi cu celelalte comisii;
- convoacă şi conduce şedinţele acesteia;
- propune ca la lucrările comisiei să participe şi alte persoane interesate, dacă este
necesar;
- participă la lucrările celorlalte comisii care examinează probleme ce prezintă
importanţă pentru comisia pe care o conduce;
- anunţă rezultatul votării în cadrul comisiei, pe baza datelor comunicate de secretarul comisiei;
- susţine în şedinţele consiliului avizele formulate de
Preşedintele comisiei exercită şi alte atribuţii referitoare la asigurarea organizatorică a activităţii comisiei, prevăzute de regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului sau stabilite de consiliu.
- Secretarul comisiei specializate exercită următoarele atribuţii principale:
- asistă preşedintele comisiei în asigurarea organizatorică a şedinţelor comisiei;
- face apelul nominal şi ţine evidenţa prezenţei la şedinţe a membrilor comisiei;
- numără voturile şi îl informează pe preşedinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecărei decizii şi asupra rezultatelor votării;
- asigură redactarea avizelor, proceselor-verbale şi altor documente emise de comisia respectivă.
Secretarul comisiei îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului, precum şi însărcinările comisiei sau ale preşedintelui acesteia.
- Ordinea de zi a şedinţei comisiei de specialitate se aprobă de membrii comisiei, la propunerea preşedintelui acesteia. Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor probleme suplimentare numai pînă la începerea şedinţei comisiei.
- Prezenţa membrilor comisiei de specialitate la şedinţele acesteia este obligatorie. În caz de absenţă a consilierului fără motive întemeiate de la 3 şedinţe consecutive ale comisiei de bază pentru el, preşedintele comisiei poate aplica acestuia sancţiunile ce ţin de competenţa sa sau poate propune consiliului aplicarea altor sancţiuni prevăzute în regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului, inclusiv excluderea consilierului din componenţa comisiei. Absenţa consilierului, precum şi sancţiunile propuse de preşedintele comisiei se consemnează în procesele-verbale ale şedinţelor respective ale comisiei.
Mandatul consilierului încetează conform Legii Nr.768 din 02.02.2000 privind statutul alesului local.
Indemnizaţia de participare va fi achitată dacă alesul local a participat obligatoriu la şedinţa consiliului de la început și pînă la final.
- Lucrările şedinţelor comisiei se consemnează de către secretarul comisiei în procese-verbale. După încheierea şedinţei, procesul-verbal este semnat de către preşedintele şi secretarul comisiei.
Preşedintele comisiei poate permite ca procesele-verbale ale şedinţelor să fie consultate de alte persoane interesate care nu au participat la şedinţă, cu excepţia proceselor- verbale întocmite în şedinţe închise.
T i t l u l II ŞEDINŢELE CONSILIULUI LOCAL
Capitolul I
ATRIBUŢIILE PREŞEDINTELUI ŞEDINŢEI ŞI ALE SECRETARULUI CONSILIULUI
- Consiliul local alege, prin vot deschis, cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, pentru durata unei şedinţe, un preşedinte care o prezidează, asistat de secretarul consiliului. Votarea este organizată de secretarul consiliului.
Rezultatul alegerii preşedintelui şedinţei se consemnează în procesul-verbal al
şedinţei.
În fiecare şedinţă, consiliul desemnează un consilier din cei prezenţi, care semnează
decizia consiliului în cazul în care preşedintele şedinţei se află în imposibilitatea de a o semna.
- Preşedintele şedinţei exercită următoarele atribuţii principale:
- conduce şedinţele consiliului;
- supune votului consilierilor proiectele de decizii, asigură numărarea voturilor şi anunţă rezultatul votării, cu precizarea voturilor „pro”, „contra” şi a abţinerilor;
- semnează deciziile adoptate de consiliu, chiar dacă a votat împotriva adoptării acestora, precum şi procesul-verbal al şedinţei;
- asigură menţinerea ordinii în cadrul şedinţelor şi respectarea regulamentului de desfăşurare a şedinţelor, aprobat de consiliu;
- supune votului consilierilor în şedinţă orice problemă care intră în competenţa de soluţionare a consiliului;
- aplică, după caz, sancţiuni în limita competenţei sale sau propune consiliului aplicarea unor asemenea sancţiuni.
Preşedintele şedinţei îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege, de regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului, precum şi însărcinările consiliului.
- În cazul în care, pe parcursul şedinţei consiliului, preşedintele ales pentru şedinţa respectivă, inclusiv prima şedinţă (de constituire), nu îşi poate exercita atribuţiile sale, consiliul procedează la alegerea unui alt preşedinte al şedinţei, fapt care se consemnează în procesul- verbal al acesteia. În acest caz, procesul-verbal şi deciziile adoptate în cadrul întregii şedinţe sînt semnate de preşedintele nou-ales.
- Secretarul consiliului participă, în mod obligatoriu, la şedinţele consiliului fără drept de vot.
Pe lîngă atribuţiile prevăzute de Legea privind administraţia publică locală, secretarului consiliului îi revin următoarele atribuţii principale referitor la organizarea şi desfăşurarea şedinţelor consiliului:
- asigură înştiinţarea consilierilor despre convocarea consiliului, iar la cererea primarului sau a cel puţin o treime din numărul consilierilor aleşi, organizează îndeplinirea şi a altor acţiuni necesare înştiinţării consilierilor şi convocării consiliului;
- asigură efectuarea lucrărilor de secretariat aferente şedinţei consiliului;
- face apelul nominal şi ţine evidenţa participării la şedinţe a consilierilor;
- numără voturile şi consemnează rezultatul votării, pe care îl prezintă preşedintelui şedinţei, cu excepţia cazurilor cînd consiliul formează comisia pentru numărarea voturilor în anumite chestiuni de pe ordinea de zi supuse votării de consiliu;
- informează, în caz de necesitate, preşedintele şedinţei, despre numărul de voturi necesar pentru adoptarea unei sau altei decizii a consiliului;
- asigură întocmirea procesului-verbal al şedinţei, precum şi a dosarelor în care se păstrează materialele privind fiecare chestiune din ordinea de zi a şedinţei, legarea, numerotarea paginilor, semnarea şi ştampilarea acestora;
- urmăreşte ca, la dezbaterea anumitor probleme şi la adoptarea deciziilor asupra lor, să nu participe consilierii prezenţi la şedinţă care cad sub incidenţa art. 21 din Legea privind administraţia publică locală, informează preşedintele despre asemenea situaţii şi face cunoscute consilierilor consecinţele prevăzute de lege în astfel de cazuri;
- contrasemnează, în condiţiile legii, deciziile consiliului, cu excepţia deciziei de numire în funcţie a secretarului consiliului;
- acordă consilierilor, precum şi acestora în calitate de membri ai comisiilor de specialitate, asistenţă şi sprijin în activitatea lor, inclusiv la redactarea proiectelor de decizii sau la definitivarea celor discutate şi aprobate de consiliu.
Secretarul îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de lege, de regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului, precum şi însărcinările consiliului privitor la buna organizare şi desfăşurare a şedinţelor consiliului.
Capitolul II DESFĂŞURAREA ŞEDINŢELOR
- Ordinea de zi a şedinţei consiliului cuprinde numărul curent al chestiunii propuse consiliului spre examinare, denumirea chestiunii şi numele raportorului (coraportorului).
În acest sens primarul emite Dispoziţia cu privire la convocarea şedinţei Consiliului orăşenesc. Ordinea de zi a şedinţei se supune aprobării consiliului la începutul şedinţei.
Modifcarea sau completarea ordinii de zi se admite numai la începutul şedinţei şi se efectuează cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, respectându-se prevederile art. 22 alin.
(1) al Legii privind administraţia publică locală nr. 436-XVI din 28.12.2006.
În înştiinţarea despre convocarea şedinţei, pe lîngă ordinea de zi, data, ora şi locul şedinţei, se indică modul de familiarizare a consilierului cu proiectele de decizii, cu avizele comisiilor de specialitate, cu rapoartele sau informaţiile conducătorilor subdiviziunilor subordonate, cu timpul acordat declaraţiilor politice, întrebărilor, interpelărilor, petiţiilor şi altor probleme care se supun examinării în şedinţa consiliului.
Ordinea de zi a şedinţei consiliului se aduce la cunoştinţă locuitorilor unităţii administrativ-teritoriale respective prin mass-media sau prin orice alt mijloc de informare.
- Proiectul ordinii de zi se întocmeşte la propunerea primarului sau a consilierilor care au cerut convocarea consiliului în condițiile Legii nr. 436/2006 privind administrația publică locală şi se supune aprobării consiliului la începutul şedinţei.
- Consilierii sînt obligaţi să participe la lucrările consiliului şi să îşi înregistreze prezenţa la secretarul consiliului.
Consilierul care nu poate lua parte la şedinţă este obligat să comunice din timp despre absenţa sa şi motivele absenţei nemijlocit primarului sau secretarului. Primarul sau secretarul
sînt obligaţi să aducă la cunoştinţa consilierilor prezenţi în şedinţă informaţia privind absenţa consilierului respectiv.
- Consilierul care a fost invitat la şedinţa consiliului şi a participat la ea de la deschiderea şedinţei şi pînă la închiderea acesteia i se acordă o indemnizaţie pentru participare la şedinţa consiliului în mărimea stabilită de către Consiliul orăşenesc Glodeni, în baza Regulamentului aprobat.
- Consilierul care a participat la examinarea a mai puţin de jumătate de întrebări din ordinea de zi a acesteia se consideră că nu a participat la şedinţa Consiliului orăşenesc Glodeni.
- Părăsirea/plecarea consilierului din sala de şedinţe în timpul şedinţei Consiliului orăşenesc Glodeni, se consemnează în Procesul Verbal al şedinţei Consilului orăşenesc Glodeni de către secretarul Consiliului orăşenesc Glodeni.
- Dacă în unitatea administrativ-teritorială există delegaţi săteşti, aceştia vor fi invitaţi, în mod obligatoriu, la şedinţele consiliului Delegatul sătesc participă la discuţii asupra problemelor din ordinea de zi fără drept de vot.
- Dezbaterea problemelor se face în ordinea strictă în care acestea sînt înscrise pe ordinea de zi aprobată. Dezbaterea începe cu prezentarea succintă de către raportor a problemei înscrise pe ordinea de zi şi a proiectului de decizie asupra ei. Raportorul este, de regulă, consilierul care a iniţiat proiectul respectiv.
Preşedintele şedinţei are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvînt, în funcţie de obiectul dezbaterii. În acest scop, el poate propune consiliului spre aprobare durata de timp ce va fi oferită fiecărui vorbitor, precum şi durata totală de dezbatere a proiectului, cu excepţia cazului cînd consiliul, la începutul şedinţei, a adoptat regulamentul de lucru al şedinţei consiliului.
În cadrul dezbaterii oricărei probleme de pe ordinea de zi a şedinţei consiliului, consilierul îşi poate exprima opinia numai în cazul în care preşedintele şedinţei îi oferă cuvîntul. Consilierul este obligat ca în luarea sa de cuvînt să se refere exclusiv la problema care formează obiectul dezbaterii.
- Preşedintele şedinţei permite oricînd unui consilier să răspundă la problema care îl priveşte personal sau referitoare la regulament.
- Preşedintele şedinţei poate propune încheierea dezbaterii unor probleme puse în discuţia consiliului. Propunerea de încheiere a dezbaterii se aprobă cu votul majorităţii consilierilor prezenţi.
- Se interzice proferarea de insulte sau calomnii la adresa consilierilor prezenţi la şedinţă, precum şi dialogul dintre vorbitori şi persoanele aflate în sală.
- În cazul în care desfăşurarea lucrărilor este perturbată, preşedintele şedinţei poate să întrerupă dezbaterile şi să ceară respectarea regulamentului, fiind în drept:
- să cheme la ordine;
- să retragă cuvîntul;
- să dispună eliminarea din sală a persoanelor, altele decît consilierii, care împiedică desfăşurarea lucrărilor.
- Faţă de consilierii care, în exerciţiul mandatului, au comis abateri de la prevederile legislaţiei sau ale regulamentului, consiliul poate decide, cu votul majorităţii consilierilor aleşi, aplicarea de sancţiuni, în limita competenţei sale ori poate aplica următoarele sancţiuni:
- avertisment;
- eliminarea din sala de şedinţe.
- Şedinţele consiliului se desfăşoară în limba română sau în altă limbă utilizată pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale respective.
Actele consiliului se întocmesc şi se adoptă în limba română, urmînd, după caz, să fie traduse în limba rusă.
În localităţile cu populaţie de naţionalitate găgăuză, actele consiliului se întocmesc în limba română ori în limba găgăuză sau în cea rusă, urmînd să fie traduse în limba română.
În localităţile unde majoritatea o constituie populaţia de naţionalitate ucraineană, rusă, bulgară sau de altă naţionalitate, actele consiliului pot fi adoptate în limba ei maternă sau într- o altă limbă acceptabilă, urmînd să fie traduse în limba română.
- 371. Ședințele consiliului orășenesc sunt publice, cu excepția celor închise, și pot fi transmise în direct la posturile publice naționale și locale de radio și televiziune și pe pagina web oficială a autorității publice locale în conformitate cu prevederile Codului serviciilor media audiovizuale și ale Legii nr. 239/2008 privind transparența în procesul decizional.
[Pct.371 introdus prin LP399 din 15.12.23, MO515-518/30.12.23 art.925; în vigoare 30.01.24]
- Orice persoană interesată poate asista la şedinţele consiliului
- Cetăţenii, asociaţiile constituite în corespundere cu legea şi alte părţi interesate au dreptul:
- de a participa, în condiţiile legii, la orice etapă a procesului decizional;
- de a avea acces la informaţiile privind bugetul localităţii şi modul de utilizare a resurselor bugetare, la proiectele de decizii şi la ordinea de zi a şedinţelor consiliului local şi ale primăriei;
- de a propune iniţierea elaborării şi adoptării unor decizii;
- de a prezenta autorităţilor publice locale recomandări, în nume propriu sau în numele unor grupuri de locuitori ai colectivităţilor respective, privind diverse proiecte de decizie supuse dezbaterilor.
- Împiedicarea accesului liber la şedinţele consiliului local sau compromiterea procesului decizional prin acţiuni deliberate de ascundere a informaţiei de interes public se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.
Capitolul III
ELABORAREA PROIECTELOR DE DECIZII
- Dreptul de iniţiere a proiectelor de decizii ale consiliului aparţine consilierilor. Propuneri vizavi de elaborarea unor decizii poate face primarul. Primarul poate participa consultativ la întocmirea deciziilor, de comun acord cu consiliul.
- Proiectele de decizii vor fi însoţite de o notă informativă şi vor fi redactate în conformitate cu normele de tehnică legislativă. În acest scop, secretarul consiliului şi personalul de specialitate din primărie, vor acorda asistenţă tehnică de specialitate.
Proiectele de decizii se prezintă în limba română sau în limba utilizată pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale respective.
- Proiectele de decizii se propun pentru a fi incluse în ordinea de zi a şedinţei de către primar, consemnîndu-se titlul şi iniţiatorul proiectului, şi se aduc la cunoştinţa consilierilor imediat, cu indicarea comisiilor de specialitate cărora le-au fost remise spre avizare şi cu invitaţia de a prezenta amendamente.
- Proiectele de decizii cu materialele de însoţire se transmit spre avizare comisiilor de specialitate ale consiliului și compartimentelor de specialitate ale primăriei în vederea întocmirii unui raport.
O dată cu transmiterea proiectelor de decizii, se precizează şi data prezentării raportului, informaţiei şi a avizului, cu condiţia ca raportul şi informaţia să fie remise şi comisiei de specialitate înainte de întocmirea de către aceasta a avizului.
Iniţiatorul proiectului de decizie sau al altor propuneri le poate retrage, sau poate renunţa, în orice moment, la susţinerea lor, pînă la înscrierea acestora în ordinea de zi.
- După examinarea proiectului de decizie şi a propunerilor compartimentului de specialitate al primăriei, comisia de specialitate a consiliului întocmeşte un raport cu privire la adoptarea, modificarea sau respingerea lor.
Rapoartele, avizele se transmit secretarului consiliului, care va dispune măsurile corespunzătoare de remitere a lor către primar şi către consilieri cel tîrziu pînă la data şedinţei consiliului.
- Proiectele de decizii şi alte propuneri, însoţite de avizul comisiei de specialitate şi de raportul compartimentului de specialitate al primăriei , se înscriu pe ordinea de zi şi se supun dezbaterii şi votului consiliului în şedinţa ordinară a acestuia.
Capitolul IV PROCEDURA DE VOT
- Votul consilierului este individual și nu poate fi transmis altei persoane. Votul poate fi deschis sau În cadrul votării deschise, consilierul își exprimă votul public prin ridicarea mâinii, prin apel nominal sau prin mijloace electronice.
Votul prin apel nominal poate fi efectuat printr-un sistem electronic de votare.
Consiliul decide modalitatea de vot la propunerea președintelui ședinței sau a unuia dintre consilieri, cu excepția cazului în care, prin lege sau prin regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local respectiv se stabilește o anumită modalitate.
[Pct.44 în redacția LP399 din 15.12.23, MO515-518/30.12.23 art.925; în vigoare 30.01.24]
- Votarea prin apel nominal se desfăşoară în modul următor: preşedintele oferă explicaţii asupra obiectului votării şi sensului cuvintelor “pro” şi “contra”. Secretarul consiliului dă citire numelui şi prenumelui fiecărui consilier în ordine alfabetică. Consilierul nominalizat se ridică şi pronunţă cuvîntul “pro” sau “contra”, în funcţie de opţiunea sa.
Proiectele de decizii ale consiliilor locale privind executarea hotărârilor judecătorești se supun votului consilierilor prin apel nominal și în conformitate cu prevederile art. 152 alin. (4) din Codul de executare nr. 443/2004.
[Pct.45 modificat prin LP399 din 15.12.23, MO515-518/30.12.23 art.925; în vigoare 30.01.24]
- 451. Pentru introducerea sistemului electronic de votare, consiliul local aprobă, cu respectarea prevederilor prezentului regulament, un regulament care definește aspecte legate de votul în consiliu prin mijloace electronice, inclusiv procedura de autentificare și identificare a consilierilor, accesibilitatea votului prin mijloace electronice, testarea și pilotarea votului prin mijloace electronice, modul de utilizare a sistemului și procedura de vot propriu-zisă, securitatea, confidențialitatea datelor, responsabilitatea și procesul de contestare a rezultatelor, transparența rezultatelor votării în consiliu și alte aspecte pe care consiliul le consideră necesare pentru asigurarea unui sistem electronic de votare sigur, transparent și eficient.
Votul prin mijloace electronice se efectuează prin atribuirea fiecărui consilier a unui mijloc de autentificare în sistemul de vot.
Votul exprimat de către consilier prin mijloace electronice este personal. Votarea în locul altui consilier este interzisă.
Mijloacele electronice pentru votarea electronică se utilizează în cadrul ședințelor consiliilor locale pentru verificarea cvorumului, exprimarea votului și totalizarea rezultatelor votării.
Votul prin mijloace electronice se efectuează prin inițierea procedurii de vot și selectarea opțiunii „pro”, „contra” sau „abținut”. Timpul rezervat votului prin mijloace electronice va permite exprimarea votului de către toți consilierii, dar nu va depăși două minute.
În cazul în care, în timpul votării sau imediat după încheierea procedurii de vot, unul dintre consilieri sesizează președintele ședinței cu privire la încălcarea procedurii de vot sau se depistează abateri de la regulament ori existența unor erori sau deficiențe tehnice ale
mijloacelor electronice de vot, președintele ședinței dispune că votul este anulat și propune repetarea procedurii de vot, în cadrul aceleiași ședințe, după înlăturarea problemelor de ordin tehnic sau regulamentar.
În cazul imposibilității utilizării mijloacelor electronice de vot se utilizează celelalte modalități de vot.
Rezultatele votării prin mijloace electronice se afișează pe ecran, se anunță de către președintele ședinței și se consemnează în procesul-verbal al ședinței. Rezultatele votării prin mijloace electronice se publică pe pagina web oficială a autorității publice locale sau raionale.
Rezultatele votării prin mijloace electronice se stochează și se arhivează în variantă electronică.
[Pct.451 introdus prin LP399 din 15.12.23, MO515-518/30.12.23 art.925; în vigoare 30.01.24]
- Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletinele de
Textul buletinelor de vot trebuie să fie clar şi precis. Pentru exprimarea opţiunii se folosesc cuvintele “pro”, “contra” şi „abţinut”.
Buletinele de vot se introduc în urna de votare. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot în care nu a fost exprimată opţiunea consilierului sau au fost folosite mai multe cuvinte decît cele prevăzute în prezentul punct pentru a-şi exprima opţiunea.
- Deciziile se adoptă cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, cu excepţia cazului în care, prin lege sau regulament, se cere o altă majoritate de voturi.
Dacă în sala de şedinţe este întrunit cvorumul necesar conform înregistrării, consiliul purcede la examinarea chestiunilor de pe ordinea de zi.
- În procesul-verbal al ședinței se consemnează expres numărul de voturi și modul în care au votat consilierii per fracțiuni, alianțe, blocuri sau consilieri independenți.
[Pct.48 în redacția LP399 din 15.12.23, MO515-518/30.12.23 art.925; în vigoare 30.01.24]
- Proiectele de decizii sau propunerile respinse de consiliu nu pot fi supuse examinării acestuia în cadrul aceleiaşi şedinţe.
Capitolul V
ÎNTREBĂRI, INTERPELĂRI, PETIŢII ŞI INFORMAREA CONSILIERILOR
- Consilierii pot adresa întrebări, în scris sau oral, primarului, viceprimarului, şi secretarului consiliului, şefilor serviciilor publice locale, precum şi altor persoane cu funcţie de răspundere invitate la şedinţa consiliului.
Prin întrebare se solicită informaţii cu privire la un fapt necunoscut. Cei întrebaţi vor răspunde, de regulă, imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea şedinţă a consiliului.
- Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită explicaţii în legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligaţia să răspundă în scris, pînă la următoarea şedinţă a consiliului, sau oral, la proxima şedinţă, potrivit solicitării autorului interpelării.
- Consilierii pot solicita informaţiile necesare serviciilor sau instituţiilor publice locale, iar acestea sînt obligate să le furnizeze în termen de cel mult 2 săptămîni, dacă legea nu prevede altfel.
Informaţiile pot fi cerute şi comunicate în scris sau oral.
- Activitatea consilierilor ce ţine de soluţionarea petiţiilor şi organizarea audienţei se efectuează în corespundere cu Codul administrativ al Republicii Moldova şi alte acte
Anexa la decizia nr. 1/7
din 08.02.2024
NOTA INFORMATIVĂ
la Proiectul de Decizie nr. 1/7 din 08.02.2024 “ Cu privire la aprobarea Regulamentului privind constituirea și funcționarea Consiliului orășenesc Glodeni„
Denumirea autorului proiectului
Autorul proiectului este primarul orașului și Proiectul este promovat de către secretara consiliului local Svetlana Subțire.
- Condiţiile ce au impus elaborarea proiectului de decizie
Scopul principal este stabilirea și reglementarea modului de constituire și funcționare a Consiliului local Glodeni;
- Conformitatea proiectului cu actele normative și legislative în vigoare Proiectul de decizie respectă prevederile actelor normative și legislative actuale și este elaborate în vederea implementării Legii 239 din 13.11.2008 privind transparența în procesul decizional și Legii nr. 100 din 22.12.2017 cu privire la actele normative.
3. Principalele prevederi, evidenţierea elementelor noi
Proiectul presupune următoarele prevederi: aprobarea Regulamentului privind constituirea și funcționarea Consiliului local Glodeni.
Autorul proiectului relevă condițiile și evidențiază elementele noi, cum ar fi faptul, că au fost operate modificări legislative ce țin de funcționarea consiliului local.
4. Fundamentarea economico-financiară în cazul în care realizarea noilor reglementări necesită cheltuieli financiare şi de altă natură.
Potrivit notei informative, implementarea proiectului prevede alocarea surselor financiare din bugetul local pentru achitatea indemnizațiilor consilierilor, care vor fi planificate în bugetul local anual.
5. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ
Proiectul de decizie a fost elaborat în conformitate cu Legea nr. 100 din 22.12.2017 cu privire la actele normative.
6. Proiectul presupune abrogarea de acte normative:
Decizia nr. 1/12 din 28.02.2020 „Cu privire la aprobarea Regulamentului privind constituirea și funcționarea Consiliului local Glodeni „
7. Avizarea și consultarea publică a proiectului
În scopul respectării prevederii Legii nr. 239 /2008 privind transparența în procesul decizional și Legii nr. 100 /2017 cu privire la actele normative, proiectul cu toate anexele și explicațiile de rigoare au fost plasate pe pagina WEB: https://primaria-glodeni.md/.
Proiectul de decizie se prezintă comisiilor de specialitate pentru avizare pentru a se propune Consiliului local pentru examinare și adoptare în ședință.
8. Constatările expertizei anticorupție
Proiectul de decizie nu prezintă elemente de corupție.
9. Constatările expertizei juridice
Proiectul de decizie corespunde normelor legale:
- Cartei Europene a Autoguvernării Locale, ratificată prin Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 1253 /1997;
- Constituției Republicii Moldova;
- Codului electoral 325 /2022;
- Codului Contravențional 218 /2008;
- Codului Administrativ 116 / 2018
- Legii RM 435 / 2006 privind descentralizarea administrativă;
- Legii RM 436 / 2006 privind administraţia publică locală;
- Legii RM 457 / 2003 pentru aprobarea Regulamentului – cadru privind constituirea și funcționarea consiliilor locale și raionale;
- Legii RM 768 / 2000 privind statutul alesului local:
- Legii RM 100 / 2017 privind actele normative;
- Legii RM 133 / 2011 privind protecția datelor cu caracter personal;
- Legii RM 239 / 2008 privind transparența în procesul decizional;
- Legii RM 133 / 2016 privind declararea averii și a intereselor personale;
- Legii RM 132 / 2016 cu privire la Autoritatea Națională de Integritate;
- Hotărârii Guvernului RM 967 / 2016 „Cu privire la mecanismul de consultare publică cu societatea civilă în procesul decisional “;
- Hotărârii Guvernului RM 188 / 2012 „Privind paginile oficiale ale autorităților publice în rețeaua Internet”;
- Hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 2514 / 2019 „Privind aprobarea Regulamentului cu privire la procedura de ridicare și validare a mandatelor de consilier”.
S- au respectat normele de tehnică legislativă obligatorii la elaborarea actelor normative.
Secretara consiliului – Svetlana Subțire